Business rules management heeft betrekking op het analyseren, definiƫren, registreren, ontsluiten, evalueren en beheren van bedrijfsregels.
In organisaties zoals overheid, verzekeraars en banken worden de dagelijkse activiteiten bepaald door regels. Of dit nu wettelijke regels zijn of product specificaties, het zijn regels die door een aantal specialisten zijn vastgesteld en door behandelaars elke dag in praktijk gebracht worden. Steeds meer van deze regels worden verwerkt in geautomatiseerde systemen. Dit maakt het noodzakelijk om precies te weten waar welke regels toegepast worden.
BRM beidt een organisatie de mogelijkheid om de bedrijfsregels eenvoudig aan te passen en hiermee de inhoudelijke afhandeling van cases te sturen. Doelstelling is dat de inhoudelijk deskundige deze wijziging kan doorvoeren zonder de tussenkomst van een techneut. Wijzigingen in wetgeving, verandering in polisvoorwaarden of het inspelen op specifieke gebeurtenissen kunnen direct zonder aanpassing in de software uitgevoerd worden
In de snelheid en aanpasbaarheid schuilt echter ook een gevaar. Wijzigingen in de in productie zijnde regels hebben meteen gevolgen voor de uitvoering. Om fouten te voorkomen moet er dan ook een deugdelijk beheer ingericht worden.
Het inzetten van BRM levert voor de organisatie besparing op kosten en doorlooptijd bij veranderingen en BRM verkort de time to market. De invoering van BRM moet echter wel overwogen plaats vinden.